Snabbt aktieras på förtroendekaptialbörsen

Mitt digitala stamlokus har kommit att bli Twitter, det är knappast någon hemlighet. Det är ju helt uppenbart inte bloggen längre – och det är kanske på gott och ont. Och jag trivs på twitter, med kortheten, öppenheten och de lättknutna kontakterna, varav några håller och andra knyts upp igen, så småningom.

Det går faktiskt att få en hel del sagt på 140 tecken i en tweet. Men även om en kortfattad sanning går att uttrycka på 140 tecken, så går tankarna och nyanserna bakom och under ytan förlorade och det är inte det bästa mediet för allt. Det har jag fått exempel på idag. En annan sak jag fått exempel på är hur en persons (eller ett varumärkes, beroende på sammanhang) trovärdighet samvarierar med en annans.

Det var ju ingen nyhet precis – fast när det händer en själv, när man ser en yrkesperson man sett som trovärdig inom sitt område länkar till ett samarbete med en person man anser vara… ja, så långt ifrån trovärdighet det går att komma – och märker hur förtroendet för den första personen forsar ur en som luft ur en släppt ballong (och nästan med samma ljudeffekt också)… Då är effekten rätt slående, även om ekvationen verkat begriplig redan i teorin.

Så. Om du har ett förtroendekapital att förvalta – var rädd om det. Att förknippas med en ”kändis” vilken som helst är inte alltid en fjäder i hatten – åtminstone inte den slags fjäder du egentligen vill gå omkring med. Fundera på hur DU vill uppfattas – och inte minst på om den kändis du vill ta draghjälp av förstärker den bilden… eller förvränger den.

För kurserna på förtroendekapitalbörsen faller ruskigt fort.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *