Kvalitet bortom good-enough

StairwayHögt eller högre?

 

I ett samtal för några dagar sedan kom det upp en diskussion om vad ”kvalitet” innebär. Jag svarade nog utan att riktigt ta mig tid att tänka efter och i efterhand har jag insett att det jag sa egentligen snarare handlar om effektivitet – vilket som är nog så viktigt. Men kvalitet är något annat.

Jag tänker att kvalitet och effektivitet har vissa gemensamma nämnare, men att de skiljer sig i att effektivitetens optimum är ”good enough”, medan kvalitetens är ”så bra det går att göra”. Kvalitet är att inte nöja sig förrän det man gör är så bra som det kan bli, förrän man fyllt alla potentialer och vet att det man gjort håller måttet, tål att synas, brukas, jämföras  – och kanske rent av skrytas lite med.

Men jag tänker också att vi blivit dåliga på att premiera kvalitet. Vi premierar tempo, drivkraft, volym och kvantitet. Vi premierar det som syns och hörs och verkar bra – men vi är dåliga på att ta oss tid att titta närmare . Vi har ju så mycket att göra. Hur ska vi hinna detaljgranska allt? Vad är det för fel med good-enough?

Det är inget fel med good enough. Ibland är good-enough faktiskt just good-enough. Men det är inte kvalitet. Kvalitet är att gå bortom good-enough och inte nöja sig med en snygg förpackning eller en quick-fix i stunden. Kvalitet är att inte ge sig förrän man fått det resultat man strävat efter. 

Dessutom tror jag att det finns en kreativ dimension i kvalitetsbegreppet, att det handlar om att skapa något, tillföra något. Om din vision är att bli rik och tillbringa ålderdomen på Bahamas, ligger det ingen direkt kvalitetsaspekt i att uppfylla den. (Däremot kan man tänka sig många effektiva vägar att nå dit…!)

När jag lärde mig bokbinderi hade jag som vision att mina böcker skulle tåla slitage och omild behandling för att kunna åka med och finnas till hands när jag vill ha dem. Mina första försök såg förvisso rätt okej ut, men de var långt ifrån stabila, än mindre särskilt slitstarka. Idag är jag där. Böckerna jag binder håller minst lika bra som en ”köpebok”, och jag behöver inte tänka på att vara extra varsam med de handgjorda böckerna.

(Några gånger har folk föreslagit att jag borde börja sälja mina böcker på Etsy. Jag har då tackat för komplimangen, men samtidigt förklarat att det vore helt omöjligt för mig att få betalt för all den tid jag lägger ner på de där böckerna. Därför överväger jag inte ens att börja sälja dem – det lilla överskott av böcker jag nu får ger jag bort. En annan slags mervärde…!)

Kanske är kvalitet också en fråga om stolthet och värderingar? Vem blir stolt över något man släppt vid good-enough för att hasta vidare till nästa projekt? Kvalitet är ju också en fråga om engagemang, om att tycka att det man gör är viktigt och spelar roll. Då får det man gör också kvalitet, och den kvaliteten kan inte fuskas dit – den måste komma inifrån och vara äkta.

Min slutsats måste bli denna: Nej, kvalitet och effektivitet är inte samma sak – men jag är knappast den första som blandar ihop begreppen. Inte för att de egentligen är så svåra att skilja åt, utan för att vår tid tenderar att hylla effektiviteten som en kvalitet i sig själv. Det är ekonomiskt rationellt – men samtidigt lite synd, och möjligen en smula oroande. Jag tror att det finns en väldig potential i det man väljer bort när man nöjer sig med good-enough.

Hur tänker du? Vad är kvalitet för dig?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *