”Tänk det otänkta”

För det första: När jag blir stor ska jag också bli tänkolog. Ack att få sätta den titeln på sitt visitkort!

För det andra: Den här boken ska jag läsa. Jag hade aldrig hört talas om PA Ståhlberg innan jag läste inlägget hos Please copy me – men jag har många gånger hört tal om ”paradigmskiftet” som  sägs pågå här och nu, och fått en oförstående rynka mellan ögonbrynen och tänkt att ”Yes! Greit! Paradigmskifte – bring it ON! Men var tusan ser ni några som helst tecken på förändring??”.

Jag vet att jag försökt blogga om de här tankarna några gånger, men jag har aldrig lyckats komma i mål med det. Det har blivit FÖR flummigt, till och med för mig. Tydligen är den här bokens författare inne på samma spår som jag – att vi är långt ifrån paradigmskifte, just eftersom vi tänker som vi alltid gjort, rör oss i flock och betraktar världen som en linjär ”om-så-konstruktion”.

Sen blir jag lite skeptisk när Please copy me skriver att svenska reklambranschen behöver den här boken – för mig är paradigm och paradigmskiften betydligt större begrepp än både ”reklam” och ”bransch” – och jag hoppas givetvis att boken ska leva upp till sin kostym. Men läsa den ska jag i alla fall.

(Sen länkar Mattias Please-copy-me till ett tidigare inlägg om vad kreativitet är, och det ska jag ta och återkomma till. Någon annan kväll!)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *